catatan ibunda..buat tatapanmu

Sekadar berkongsi rutin kehidupan yang sempat diabadikan..

Sunday, August 5, 2012

Alhamdulilah..

Alhamdulilah.. 
Hari ini dah 17 Ramadhan.. dah masuk separuh bulan Ramadhan yang terakhir...
Rasanya ramadhan ini yang terbaik buat aku terutamanya.. cittt perasan.. bukan aper walaupun dalam keadaan pregnant aku diberi kekuatan untuk meneruskan puasa tanpa sebarang masalah.. 
lagi satu,  aku masih belum pernah menjejakkan kaki ke pasar ramadhan lagi this year... fush..tak tau this year selera xterbuka nk mencari juadah di pasar ramadhan... Makanya  walaupun sesimple manapun menu berbuka aku tetap masak...

Alhamdulillah...
Aku juga tidak menyangka begitu mudah melatih angah berlpuasa..
melihatkan kenakalannya dan keaktifannya aku jadi risau bagaimana nk melatih angah berpuasa.. 
tp Alhamdulilah... berkat doa
tidaklah seperti yang dijangkakan..

1st day puasa, dia merungut  haus dikala jam 5ptg jadi aku rasa rugi jika bg dia berbuka so, 
aku suruh hubby ku bw angah jalan 2 agar dapat melupakan hausnya itu

2nd day puasa pun sama dlm pukul 5ptg baru dia bersunggut haus... so taktik yg sama macm smalam.. 
kalau angah bersunggut nk berbuka area jam 12@ 1 maybe aku akan pertimbangkan.. yelah nih first time dia puasa, org ckp ajar lar separuh2 hari dulukn...

3rd day angah tewas.. coz hari ke 3 sekolah... pengasuh taska tak tau dia puasa, so bila dia bersunggut haus pengasuh bagi air... tp bila pengasuh bg nasi dia xnak coz dia kata dia nk puasa... hu..hu..hu.. silap aku jugak tak inform kat pengasuh yang angah puasa...n dia memang xtahan haus...
sebagai pengajarannya aku saja x bagi dia duduk makan semeja dgn kami semasa berbuka... dan angah memang cepat terasa dgn  hukuman yg aku jatuhkan itu..

kesannya... Alhamdullilah... sehingga hari ini angah berpuasa tanpa pernah bersunggut haus @ lapar... aku cuba call cikgunya disekolah  spot check kot2 dia makan kat sek tp alhamdullilah cikgu angah ckp memang angah bagitau cikgu yg dia puasa...
Harapan aku agar angah dapat puasa hingga habis..

Alhamdullilah  Ya Allah.. Syukur kerana Engkau permudahkan segala-galanya..

1 comment:

Rosmawani♥ said...

Ros pun byk memasak tp sekali trinin nak beriftar kat restoran.. Hahhaha... :p